Hagfors Järnvägsmuseum

Kampanj, reklamfilm

Att nå en ny generation besökare

Efter en längre tid med sjunkande besökssiffror behövde Hagfors Järnvägsmuseum agera snabbt för att undvika stängning. För att vända trenden gjordes en satsning för att få barnfamiljerna i närområdet att upptäcka museet som ett roligt och spännande utflyktsmål.

Sedan tidigare hade museet inlett ett arbete med att ta fram en variant på det populära spelet Roblox. Under namnet Railblox skapades en virtuell kopia av HagforsJärnvägsmuseum som gör besöket till en interaktiv och lekfull upplevelse. I en lanseringskampanj för spelet skapade vi en film där barnens lek möter den virtuella världen i spelet. Filmerna annonserades på TikTok, Instagram, Facebook samt Snapchat. Vi skapade även banners för digitala räckviddsmedier.

Kampanjen blev en stor framgång. Antalet besök (klick) på webbplatsen uppgick till närmare 12 000 under perioden för annonseringen. Samtidigt skedde ca 1000 nedladdningar av spelet. I och med satsningen har man lyckats blåsa nytt liv i det anrika besöksmålet. Kännedomen för Hagfors Järnvägsmuseum har ökat markant samtidigt som man lyckats nå ut till en ny generation besökare.

Nedan hittar du både vår casefilm och själva kampanjfilmen. Hoppas ni gillar!